Kreatin har noget at gøre med anaerob energiomsætning

Noget, der er rigtig godt at få nok af, når man er seriøs om sin træning, det er kreatin. Det kan være, at du har hørt dette faktum til bevidstløshed allerede, så nu vil jeg ikke belemre dig med at skulle høre på lige præcis dette. Det, jeg derimod vil fortælle dig om, er, hvilken slags træning, der optimeres, når man har nok kreatin i blodet. Den slags træning, hvor kroppen gør brug af kreatin for at kunne yde den bedst mulige præstation, det er den slags træning, hvor der indgår anaerob energiomsætning. Det gør der, når man skal yde på en høj frekvens i et kort interval af tid.kreatin pulver Af eksempler af sportsgrene, hvor anaerob energiomsætning er den primære faktor i forhold til præstation er sprint og svømning på korte distancer. Når vi taler om sportsgrene, hvor man skal holde sit energi niveau højt, men ikke på sit max, og hvor man så i sidste ende skal kunne holde længere, der er det aerob energiomsætning, som kroppen gør brug af for at optimere sin præstation.

Kreatin og anaerob energiomsætning er ikke det eneste du har brug for, når du laver sport

Man siger jo, at den ene form for energiomsætning passer til nogle typer af sportsgrene, og at den anden type passer til andre. Men selvom der er noget om snakken, så er det et lidt forenklet billede, at det skulle forholde sig sådan. For i alle former trækker kroppen mest på den ene, og i andre mest på den anden, men altid på begge. Kreatin er derfor vigtigt for alle typer af sport, og altså ikke udelukkende de typer af sport, hvor anaerob energiomsætning er den primære energiomsætning, der gøres brug af. Du går derfor ikke galt i byen, hvis du bruger kreatin.

This entry was posted in Helsetips. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *